Nieuws Blijf op de hoogte

16.12.2012

Een korte vertelling: Dienstverlening op maat...

Recentelijk was ik in de stad waar ik woon op zoek naar een zwart hemd. U heeft daar misschien nog nooit bij stilgestaan, maar een zwart hemd kopen is geen sinecure. Blijkbaar kunnen vrouwen in bijna elke winkel die naam waardig hun little black dress vinden. Maar ik heb dus steeds de grootste moeite om een mooi, zwart hemd te vinden. Om een of andere reden ligt dat type kledingstuk niet zo goed in de markt.
In de meeste winkels werd ik wel vriendelijk te woord gestaan. Tevergeefs. Geen enkele winkeljuffrouw had een zwart hemd te koop. Echter, door hun vriendelijkheid en hulpvaardigheid hangen er nu wel enkele andere hemden in mijn kleerkast. Lichtblauw is namelijk mijn lievelingskleur. En ook ruitjes kan ik wel smaken. Ik besloot nog een laatste winkel binnen te gaan. De foute keuze van die dag zou blijken.
Was het omdat er nog slechts tien minuten restten tot aan sluitingstijd? Omdat ik misschien de zoveelste klant was die met een eenvoudige vraag de winkeljuffrouw van haar bezigheden hield? Bezigheden die in de verste verte niets te maken hadden met de normale activiteiten in een kledingzaak. Tenzij het lezen van een roddelblad kan beschouwd worden als het nuttigen van vakliteratuur.
Alleszins, mijn vraag of ze misschien een zwart hemd voor mij had, werd beantwoord met een al even donkere blik. Ik bleef haar aankijken, wachtend op een antwoord. Met een zucht klapte ze haar roddelblad toe en met een hoofdknik in de richting van een van de winkelschappen beet ze me toe: "Daar liggen alle hemden. Als er geen zwart tussen zit, dan hebben we er geen!"
Ik liep uiterlijk de koelheid zelve, maar innerlijk kokend van woede om zoveel lompe en botte manieren naar de stapel hemden en zei poeslief terwijl ik elk hemd een voor een van de stapel nam, openvouwde en op een hoop gooide op een tafel naast het schap: "Bedoelt u deze hemden?"
Na er ongeveer een twintigtal opengevouwen te hebben, keek ik naar mijn polshorloge en sprak op verbaasde toon: "Oei, is het al zo laat. Spijtig, geen zwart hemd. U moet zeker sluiten nu en eerst nog opruimen? Toch een fijne avond..."
Tot in 1986 had mijn grootmoeder Zulma een hoedenwinkel in Kortrijk, gesticht door haar grootvader in 1860 onder de naam In de Engelsche Klak. Het voorwerp op de foto is een toestel dat ze gebruikte om de maat van een hoed tot in de perfectie aan te passen aan de vorm van het hoofd van haar vele, trouwe klanten. De hoed werd op het apparaat geplaatst. Door te draaien aan de hendel werd de rand van het  hoofddeksel een ietsepietsie uitgerekt. Tot het perfect paste op het hoofd van de klant.
Dat is dienstverlening op maat...
Met de koopzondagen in december, de steeds grimmiger wordende economische crisis en de vele mensen die in de winkels op zoek zullen gaan naar geschenken, raad ik de winkeliers aan om dienstverlening hoog in het vaandel te voeren. En goed personeel in dienst te nemen. Dat is het enige wat hen kan onderscheiden van winkelketens en onlineshopping.
Ondertussen heb ik mijn zwarte hemden gevonden in de lokale vestiging van zo’n keten. Ik word er bovendien elke keer heel vriendelijk begroet en geholpen.
De strijd om de consument is bikkelhard. Maar klantvriendelijkheid is een concurrentieel voordeel waarvan in principe iedereen gebruik kan maken...